Multen a Amazon per cessió il·legal de treballadors

La multa ha sigut interposada després d’una denúncia del Sindicat de Transports, Comunicació i Mar (STCM); de la Confederació General del Treball (CGT) de València.

Després d’una denúncia del STCM de CGT València, en la qual s’assenyalava que, fins a 42 treballadores cedides il·legalment per l’empresa Jom Services, feien treballs de repartiment, en situació irregular i condicions de precarietat laboral, per a Amazon; la Inspecció de Treball ha sancionat a les dos empreses per cessió il·legal de treballadors.

“La Cessió Il·legal de Treballadors, denominat Prestamisme Laboral, s’està convertint en un seriós problema per a les treballadores”, apunten dones de CGT. Segons la Inspecció de Treball de València, Amazon ostenta facultats directes enfront de les treballadores de l’empresa subcontractada Jom Services “com si fora el seu real empresari”. La cessió il·legal de treballadors ha sigut descrita com una infracció molt greu, per la qual cosa les dos empreses s’enfronten a multes d’entre 6.251 i 187.515 euros. Però, com apunten des de la central anarcosindicalista, “això no és cap obstacle per a Amazon, ja que és tan gran el benefici empresarial que, malgrat les sancions, les dos empreses resulten beneficiades”.

Segons expliquen des del sindicat de transports de CGT, la cedent Jom Services es dedica a contractar mà d’obra per a cedir-la il·legalment, rebent guanys per això, mentre Amazon paga salaris inferiors als de les treballadores de la seua pròpia plantilla al no assumir els costos de contractació. “D’aquesta manera – segons el sindicat llibertari – Amazon no assumeix les responsabilitats legals sobre les treballadores en qüestions com ara reivindicacions laborals, accidents de treball, baixes o vacances”. Per la qual cosa des de CGT no dubten a assenyalar que es tracta d’un clar cas de “dúmping laboral” en oferir unes condicions laborals “molt per davall del seu conveni”.

A més, afigen que, els bufets d’advocats d’aquestes grans empreses multinacionals “es dediquen a intentar tirar per terra el treball de la Inspecció de treball per mitjà d’al·legacions contra la infracció. I si l’Administració corresponent, inadmetera les causes que justifiquen el recurs i confirmara la sanció de la Inspecció de Treball a l’empresa, presentaran una demanda en el Jutjat social, perquè diners i influència no els falta”.

Des de CGT apunten a la necessitat de “més inspeccions de treball que, per damunt de les pressions de lobbies i de les mateixes administracions públiques, perseguisquen aquest tipus d’actuacions”. I conclouen: “continuarem lluitant contra la xacra que suposa la subcontractació, la qual està molt poc legislada, i les empreses sense escrúpols s’aprofiten d’açò, fins i tot de titularitat pública, com és el cas d’EMT València, sancionada en dues ocasions per Cessió Il·legal de treballadores”.

Multan a Amazon por cesión ilegal de trabajadores

La multa ha sido interpuesta tras una denuncia del Sindicato de Transportes, Comunicación y Mar (STCM); de la Confederación General del Trabajo (CGT) de València

Tras una denuncia del STCM de CGT València, en la que se señalaba que, hasta 42 trabajadoras cedidas ilegalmente por la empresa Jom Services, realizaban trabajos de reparto, en situación irregular y condiciones de precariedad laboral, para Amazon; la Inspección de Trabajo ha sancionado a ambas empresas por cesión ilegal de trabajadores. “La Cesión Ilegal de Trabajadores, denominado Prestamismo Laboral, se está convirtiendo en un serio problema para los trabajadores”, apuntan desde CGT.

Según la Inspección de Trabajo de Valencia, Amazon ostenta facultades directas frente a las trabajadoras de la empresa subcontratada Jom Services “como si fuese su real empresario”. La cesión ilegal de trabajadores ha sido calificada como una infracción muy grave, por lo que ambas empresas se enfrentan a multas de entre 6.251 y 187.515 euros. Pero, como apuntan desde la central anarcosindicalista, “esto no es ningún obstáculo para Amazon, ya que es tan grande el beneficio empresarial que, pese a las sanciones, ambas empresas resultan beneficiadas.

Según explican desde el sindicato de transportes de CGT, la cedente Jom Services se dedica a contratar mano de obra para cederla ilegalmente, recibiendo ganancias por ello, mientras Amazon paga salarios inferiores a los de las trabajadores de su propia plantilla al no asumir los costes de contratación. “De este modo – según el sindicato libertario – Amazon no asume las responsabilidades legales sobre los trabajadores en cuestiones tales como reivindicaciones laborales, accidentes de trabajo, bajas o vacaciones”. Por la cual cosa desde CGT no dudan en señalar que se trata de un claro caso de”dumping laboral” al ofrecer unas condiciones laborales “muy por debajo de su convenio”.

Además, añaden que, los bufetes de abogados de estas grandes empresas multinacionales “se dedican a intentar tirar por tierra el trabajo de la Inspección de Trabajo por medio de alegaciones contra la infracción. Y si la Administración correspondiente, inadmitiese las causas que justifican el recurso y confirmase la sanción de la Inspección de Trabajo a la empresa, presentarán una demanda en el Juzgado de lo Social, porque dinero e influencia no les falta”.

Desde CGT apuntan a la necesidad de “más inspecciones de trabajo que, por encima de las presiones de lobbies y de las mismas administraciones públicas, persigan este tipo de actuaciones”. Y concluyen: “seguiremos luchando contra la lacra que supone la subcontratación, la cual está muy poco legislada , y las empresas sin escrúpulos se aprovechan de ello, incluso de titularidad pública, como es el caso de EMT Valencia, sancionada en dos ocasiones por Cesión Ilegal de trabajadores”.